Pages

Tuesday, March 15

w9 : Penjaga Khazanah Alam



Kehidupan Orang Batek yang merupakan salah satu daripada suku kaum Orang Asli di negara ini masih tidak banyak berbeza dengan cara hidup mereka suatu ketika dahulu. Bukan sahaja daripada paras rupa dan penampilan, malah amalan berpindah-randah (nomad) yang diwarisi sejak turun-temurun masih lagi diamalkan sehingga kini.
Itulah realiti kaum Batek yang mendiami kawasan hutan di Pahang, Terengganu dan Kelantan walaupun negara sudah jauh membangun. Keistimewaan itulah yang menjadikan mereka salah satu daripada tarikan utama di Taman Negara Pahang, Jerantut. Walaupun sudah lama menerima kehadiran masyarakat moden, keakraban dengan alam semula jadi menyebabkan mereka masih kekal di hutan belantara. Malah mereka selesa dengan cara hidup nomad dan mencari rezeki daripada hutan.






3 comments from viewer:

learn lighting said...

Betul ke tiada peralatan moden yg ditemui?
Lihat pakaian mereka..baby pakai pampers makan biskut merry, jala ikan dgn timah, baldi, priuk..plastik biru menjadi dinding rumah.
itu semua merupakan indexical sign yg menunjukan sudah pemodenan !
Betul tak?
terima kasih

ainbustami said...

yup...betul 2 en sabki...
maybe indexical sign yg encik nyatakan 2 terjadi slps penempatan kaum batek ini terdedah dengan dunia luar disebabkan oleh ramai pengunjung yg dtg . so pendapat saya hanya sedikit output kemodenan yg masuk kedlm dunia kaum ini jika dibandingkan dengan kehidupan sebenar mereka.
apa2 pun thanks en sabki ats komen yg diberi...
i will repair the logic of story ,,,hehee

Awan said...

Itulah kehidupan...kalau kita menjadi mereka...kita akan mengerti...Kak ain..nice photo...

Post a Comment

Sila Beri Komen Anda Disini

 

Sample text

Sample Text