Pages

Monday, February 28

W7 :: mai cek o mai cek mai ::

Negeri Jelapang Padi sangat sinonim dengan negeri Kedah Darul Aman. Sawah padi yang terbentang luas telah menjanjikan sumber rezeki buat petani dan masyarakat negeri ini. Selain mengerjakan sawah padi untuk sumber makanan asasi kita iaitu nasi, masyarakat di sini juga acap kali turun ke 'petak' semata-mata mahu menangkap ikan. Ikan keli, haruan, belut mudah didapati dan kebiasaannya penduduk akan turun ke sawah untuk menangkap ikan sewaktu musim membajak tanah. Ini kerana pada waktu ini, ikan-ikan berada di permukaan dan mudah untuk menangkap. Tetapi ada juga segelintir penduduk yang turun menangkap ikan pada waktu padi sedang masak. Ikan yang ditangkap, dibawa pulang untuk dimasak. Pelbagai jenis masakan yang boleh dibuat antaranya boleh digoreng, masak lemak, gulai dan juga dibuat pekasam. Pekasam sangat terkenal di negeri utara semenanjung ini.







 




ikan pekasam :)

2 comments from viewer:

learn lighting said...

Subject menarik, serkop ikan bendang!
Kalau shot close up tengah dok gagau ikan dalam serkop atau dlm lumpur lagi menarik.
Ikan pekasam itu, patut fokus yg depan sebab sebab ia menguasai sebahagian frame gamabar, ikan pekasam itu, yg belakang biar jadi background saja.

ainbustami said...

:) tq enck...sy mmg nk wt close up..gmbr sy shoot pn jauh sbb sy bdri atas batas ban...len kali sy akn cuba trun skali..:)

Post a Comment

Sila Beri Komen Anda Disini

 

Sample text

Sample Text